Inspiratiedag; ‘Ruimte en materiaal als ondersteunend pedagoog’ (in de praktijkruimte van EigenWijs)

 

Wie droomt er niet van een rustige groep kinderen, spelend vol fantasie, met veel plezier en opperste concentratie?

Een omgeving, de inrichting van de ruimte heeft invloed op de mensen die er hun tijd doorbrengen. Een omgeving kan ervoor zorgen dat je je ergens prettig voelt of juist ongemakkelijk, kan ervoor zorgen dat je rustig wordt of juist onrustig. Kortom je ruimte en de inrichting heeft invloed op het (speel) gedrag van de kinderen die er hun tijd doorbrengen.

Binnen de pedagogiek van Reggio Emilia, wordt de ruimte en haar materialen als derde opvoeder genoemd. Kinderen zijn hierbij elkaars eerste opvoeder en volwassenen vormen de tweede opvoeder. De ruimte wordt gezien als derde opvoeder, dat het (speel)gedrag van de kinderen kan stimuleren of juist reguleren. De ruimte vormt dus een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van kinderen en de ondersteuning aan opvoeders. Ook binnen de MeMoQ heeft ruimte en materiaal een belangrijke plaats.

Inhoud

In deze vorming worden de deelnemers meegenomen in het belang van de ruimte en haar materialen als opvoeder, als derde pedagoog, vanuit de visie van Reggio Emilia en Emmi Pikler. Uit onderzoek is gebleken dat een huiskamerachtige omgeving ideaal is om je goed te voelen en om te kunnen leren. Hoe ziet jouw groepsruimte eruit? Hoe kun jij met kleine stappen van je ruimte ook een ondersteunende derde pedagoog maken, daar gaat deze zeer praktische en unieke vorming over.

 

Tijdens deze vorming maken de deelnemers kennis met de Pedagogiek van Reggio Emilia, we gaan dieper in op de ruimte en haar materialen als pedagoog. Welke invloed heeft de inrichting van je ruimte op het (speel)gedrag van de kinderen en van jou als begeleider. Hoe kun je er voor zorgen dat je ruimte je ondersteunt, echt functioneert als derde pedagoog in plaats van tegenwerkt in je visie.

Hoe dan? Waar begin je? Wat dan wel? Deze vragen worden beantwoord tijdens deze vorming. Door de unieke locatie in de inspiratieruimte van EigenWijs worden de deelnemers letterlijk en figuurlijk ondergedompeld in deze vorming over de ruimte en haar materialen. De deelnemers ervaren wat een ruimte met je doet. De deelnemers kunnen een ingerichte voorbeeld ruimte zien, ruiken, horen, voelen, ontdekken, beleven… en krijgen de kans te experimenteren met de materialen die er te vinden zijn. Door in een ondersteunende inspirerende omgeving te zijn gaat de leerstof leven en krijgen de deelnemers kennis, ideeën en inzichten vanuit de praktijk.

Na de vorming

Aan de hand van een persoonlijk werkboek werk je in de loop van de dag toe naar je eigen droomlocatie, wat is jouw visie op ruimte en materiaal, wat wil je dat je ruimte uitstraalt, hoe kan je ruimte je ondersteunen in je werk, wat wil je echt, wat zou je willen veranderen en wat is er al helemaal goed zoals het is.

De deelnemers sluiten de dag af met een persoonlijk plan voor hun eigen unieke locatie, waarbij deelnemers bewust zijn van de invloed van hun ruimte en de materialen die er staan. Hun plan kunnen onderbouwen vanuit hun eigen visie op het kind en op de omgeving. Waarbij deelnemers bewustwording hebben van realistische stappen die gezet kunnen worden naar een hoger doel in de toekomst.

Link met MemoQ

De vorming heeft een directe link met het kwaliteitssysteem MemoQ, alle dimensies krijgen de nodige aandacht. Binnen deze vorming is er extra aandacht voor de volgende dimensies: 

  • Dimensie 1 Welbevinden
  • Dimensie 2 Betrokkenheid
  • Dimensie 3 Emotionele ondersteuning
  • Dimensie 5 Omgeving

Praktisch

Deze vorming is enkel mogelijk op de locatie van EigenWijs. Het is mogelijk de vorming aan te vragen voor een halve of een hele dag.

 

Inspiratiedag

Naast dat deze vorming incompany aangevraagd kan worden is het ook mogelijk individueel mee te doen aan de ingeplande inspiratiedag van EigenWijs. Houd voor de ingeplande data de evenementen van EigenWijs in de gaten.