Thema werken: Halloween

Vandaag is het de laatste schooldag voor de herfstvakantie en terwijl ik deze ochtend door de Brugse straten fiets met onze twee jongsten viel mij iets op…

Verschillende huizen in de straten zijn plots veranderd in een soort spookhuizen, versierd met heksen, skeletten en spinnen… Kinderen achterop de fiets bij hun ouders, niet ouder dan vier jaar verkleed als vampier, skelet of een of ander monster. Fietsend richting de Bibliotheek kom ik een schoolbus tegen die van binnen versierd is met spinnenwebben en spoken en ook als ik langs een kinderdagverblijf kom zie ik deze monsterlijke taferelen terug.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me hierover verbaas. Waarom brengen we plots deze monsters en enge dingen in het leven van onze jonge kinderen? Wat voor meerwaarde heeft het voor onze jonge kinderen om in een babygroep, peutergroep of kleuterklas een overdaad aan versieringen met monsters terug te zien in de ooit zo gemoedelijke klas of groepsruimte? Wat zou de impact zijn op de kinderen…

Halloween spullen die aan de muren hangen of op de ramen geschilderd zijn voor baby’s, voor wie is het bedoeld en wat is het doel ervan? Waarom zouden wij kinderen bombarderen met deze zaken en hen overprikkelen met deze versieringen?

Leren gaat niet over door volwassene bepaalde knutselopdrachten, activiteiten, thema’s of de versiering die door de ruimte gedrapeerd zijn.  Kinderen leren niet door naar een bord te kijken of door decoratie aan het plafond. Kinderen leren de wereld om hen heen kennen door vrij SPEL! Vrij spel is de basis van leren en als volwassene is het belangrijk de ruimte en de randvoorwaarden te scheppen waarbinnen het kind zijn thema’s kan spelen en beleven.

Ik geloof niet dat baby’s behoefte hebben aan Halloween of dat peuters bezig zijn vanuit hun eigen interesses met Halloween. Veel belangrijker is het aan te sluiten bij de interesses, de thema’s en dus het vrij spel van de kinderen in je groep. Geef hen de kans zelf te ontdekken, te beleven, te onderzoeken en experimenteren daar ontstaat betrokkenheid en diepe aandacht en dat is echt leren.

Wil je graag zaken toevoegen die passend zijn binnen de seizoenen of jaarfeesten geef deze materialen in vrij spel aanbod. Laat kinderen zelf op onderzoek uit gaan met bijvoorbeeld blaadjes, dennenappels, kastanjes en de spinnenwebben die ze tegenkomen in de tuin… Ga samen met de kinderen in de moestuin een pompoen plukken of haal deze op de boerderij of desnoods in de supermarkt. Laat de kinderen de pompoen onderzoeken, betasten, proeven… Hol zelf een pompoen uit of maak een lekkere soep de kinderen die interesse hebben in jouw taak zullen bij je komen, mee willen helpen en beleven wat een pompoen te bieden heeft…

Deze manier van aanbieden van materialen rondom seizoenen en jaarfeesten hebben zoveel meer impact op een kind dan slingers, versieringen, monsterlijke verkleedpartijtjes of verplichte thema opdrachten.

Deel deze post

Meer lezen

Pikler

Verzorgen met aandacht en respect

Aandachtige, respectvolle verzorging dat klinkt super simpel niet waar? Zijn we niet allemaal van mening dat we op die manier met jonge kinderen om dienen

Pikler

Thema werken: Halloween

Vandaag is het de laatste schooldag voor de herfstvakantie en terwijl ik deze ochtend door de Brugse straten fiets met onze twee jongsten viel mij

Schrijf je hier in voor de cursus "vertrouwen in de basis"

Schrijf je hier in voor de cursus Dunstan Babytaal

Ik plan deze vorming graag voor mijn locatie/ Ik wil graag meer informatie over deze vorming